Carcassonne – Owce i Wzgórza

Carcassonne-OwceiWzgorzaRodzaj: Kafelkowe, Worker placement
Autor: Klaus-Jurgen Werde
Ilość graczy: 2-6
Czas gry: ok. 45 min
Wiek: 8+
Cena: od 33 zł
Instrukcja: link
Wymaga: Carcassonne

Owce i Wzgórza to pachnący świeżością dodatek do Carcassonne – swoją premierę miał ledwo kilka dni temu. Zapraszam do czytania (jak na razie) jedynej polskiej recenzji.

Standardowa jak na dodatek do Carcassonne cena i standardowa zawartość – za trzydzieści parę złotych dostajemy 18 nowych kafelków, 6 pionków, garść żetonów, materiałowy woreczek i instrukcję. Wszystko ze znakiem jakości „C” ;)

Zawartość

Paczuszka zawiera tak naprawdę 3 mini-dodatki – owce, wzgórza i winnice. Przyjrzyjmy się im nieco dokładniej.

Pasterze

Owce wnoszą do rozgrywki nowy rodzaj pionków – pasterzy, którzy będą strzegli naszych stad, a w odpowiednim momencie zagonią je do zagrody. Gracz dokładając kafelek z łąką może umieścić na nim swojego pasterza i pociągnąć żeton z woreczka. Jeśli trafi się owieczka (lub kilka, może być nawet 4 na jednym żetonie), powiększa ona nasze stado. Jeżeli jednak wyciągnęliśmy wilka, zjada owce, a pasterza przepędza bez punktów. Przezorny pasterz może jednak zamiast powiększania stada zagonić owieczki do zagrody i otrzymać ilość punktów równą ilości owiec na żetonach. Prosta mechanika, która dodaje mini-grę o lekkim zabarwieniu hazardowym, a do tego sprzyja rozwojowi łąk, co z kolei ma wpływ na punkty za rolników na koniec gry. Co więcej – za te owce jest dość sporo punktów, gdyż gracz przeciętnie w ciągu partii ma 2-3 stada warte po kilka-kilkanaście punktów. Muszę jednak przyznać, że w instrukcji jest drobna niedokładność – nie wynika z niej jednoznacznie, czy gracz posiadający pasterza na łące musi podejmować jakąkolwiek decyzję dotyczącą owiec. Choć znikomy ma to wpływ na grę, postanowiłem napisać do wydawcy. Otrzymałem odpowiedź, że gracz nic nie musi robić ze stadem – ani go zaganiać, ani powiększać.

Woreczek

Wzgórza to tak naprawdę kilka rysunków na niektórych kafelkach. W momencie wyciągnięcia płytki z symbolem wzniesienia, należy wylosować kolejną i bez podglądania ułożyć pod kafelkiem wzgórza. Umieszczony na nim pionek daje przewagę w razie remisu, w innej sytuacji liczy się normalnie. To rozwiązanie ma jeszcze jeden plus – obyci z Carcassonne gracze nie będą w stanie przewidzieć, ile danego rodzaju kafelków się jeszcze pojawi, bo być może leżą pod wzgórzami! Ciekawy zabieg, który wnosi też pewne urozmaicenie wyglądu mapy. Mimo wszystko muszę się tutaj przyczepić ponownie instrukcji, ponieważ nie ma w niej informacji o rozstrzyganiu miast, w których więcej niż jeden gracz ma pionki na wzgórzach. Ponownie, wydawca odpisał, że dochodzi do remisu, aczkolwiek informacja w instrukcji powinna być jasna.

I pasterz w akcji

Winnice to również tylko symbole na kafelkach. Wybudowane przy klasztorach zwiększają ich wartość. Sympatyczne, wreszcie ktoś się o te klasztory zatroszczył (no, nie licząc miejsc kultu z dodatku „Hrabia, Król i Rzeka”).

W połączeniu z innymi dodatkami

Nowe kafelki, jakie pojawiają się w „Owcach i Wzgórzach” są dość dziwne. Pojawiają się bowiem takie, na których mamy dwa fragmenty miasta łączące się również z trzecią krawędzią (koszmarnie to opisałem, wiem, zobaczcie sobie ostatnią stronę instrukcji). Zastanawiam się nad ich zastosowaniem i przychodzi mi do głowy tylko walka o większe miasto, ale ten argument jest słaby, bo tak naprawdę broniący się nie ma szans na wybrnięcie z takiej sytuacji, bo żaden kafelek nie oddzieli tych miast. Jedyną jego nadzieją jest ukończenie gry bez pojawienia się tam płytki. Poza tym oba wspomniane kafelki, które jak rzecze instrukcja, są celowo zaprojektowane asymetrycznie, zupełnie do siebie nie pasują – wystarczyłoby jeszcze trochę tej asymetrii, a byłoby dużo lepiej. No cóż, przy takiej ilości płytek, jaką wnoszą kolejne dodatki, trzeba wymyślać coś innowacyjnego. Z tym, że tu ta innowacyjność jest średnia.

Teren wzgórzysty

Ogółem rzecz biorąc dodatek jest fajny. Nie jest przekombinowany (jak moim zdaniem niektóre dotychczas wydane), a wnosi pewną świeżość. Jeśli używa się tylko „Owiec i Wzgórz”, widać gołym okiem, jak wzrasta ilość zdobywanych przez graczy punktów. Dodatek wpływa mocno na rozwój łąk i klasztorów (moja żona w jednej z partii uzyskała dzięki winnicom 33 punkty za 2 klasztory położone obok siebie). Graliśmy też z „Karczmami i Katedrami” oraz z „Kupcami i Budowniczymi” – sprawdzał się równie dobrze. „Owce i Wzgórza” zdecydowanie zmieniają profil gry, czego po lekturze instrukcji bym się nie spodziewał. Z powodzeniem można go włączyć jako pierwszy dodatek do swojej kolekcji, znacznie urozmaici rozgrywkę. Posiadaczom innych dodatków również go polecam – to bardzo ciekawe nowum (nie wiemy, na ile katedr czy ruchów smokiem itp. można liczyć) Niestety, na ten moment JCloisterZone jeszcze tego dodatku nie oferuje w rozgrywce.

Podsumowanie:
+ Jakość
+ Woreczek, nowe pionki
+ Powiew świeżości, w końcu dodatek wspomagający klasztory i łąki
+ Redukcja przewagi doświadczonych graczy
- Troszkę przekombinowane kafelki
- Ciut nieprecyzyjna instrukcja

Moja ocena: Daję 5/6 ze względu na instrukcję i te dwa dziwaczne kafelki, poza tym naprawdę na poziomie.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.