Korsar

korsarRodzaj: Imprezowe, rodzinne, karciane
Autor: Reiner Knizia
Ilość graczy: 2-8
Czas gry: ok. 20 min
Wiek: 10+
Cena: od 25 zł
Instrukcja: postaram się ją niedługo zamieścić

Który chłopiec nie chciał być piratem? Siać grozę na morzach i oceanach, szczerzyć szczerbatą szczękę do gadającej papugi na ramieniu, straszyć czarną opaską na oku czy łopotem czarnej bandery z trupią czaszką, a drewnianą nogą stukać o pokład skrzypiącej fregaty, opłukiwanej raz po raz falami słonej wody… Nim zbytnio się rozmarzę, zapraszam do recenzji – dziś Korsar Reinera Knizi.

Pudełko (ładne, małe i z wypraską, bez przerostu formy nad treścią, nawiasem mówiąc bardzo je za to lubię) zawiera instrukcję i 78 kart, a wszystko wykonane jest jakościowo dobrze i praktycznie. Korsara można dostać już od 25 zł, więc stosunek zawartości do ceny można uznać za całkiem niezły.

Henry Morgan

Grę rozpoczynamy tasując razem wszystkie karty i rozdając każdemu z graczy po 6. W swojej turze gracz wybiera między położeniem a dobraniem jednej karty. W talii znajdują się 4 typy kart: galeony, korsarze (czyli statki – sic!), kapitanowie i admirał, a każdą z nich zagrywa się inaczej. Galeony kładzie się przed sobą (co rozpoczyna bitwę morską), korsarzy dokłada się do trwających walk, kapitanów można położyć przy statkach w kolorze, którego używa się w danej bitwie (o tym za moment), a admirała tylko przy bronionym przez siebie galeonie. Kto na początku swojej tury dysponuje największą siłą
w którejś z bitew, wygrywa ją i zabiera wszystkie biorące w niej udział karty na swój stos. Gra kończy się w momencie, w którym skończą się karty w talii, a któryś z graczy położy na stół ostatnią kartę z ręki. Należy wówczas rozstrzygnąć trwające bitwy, a na koniec podliczyć wartości punktowe zdobytych galeonów (rzecz jasna wygrywa ten, kto ma ich najwięcej).

William Kidd i Anne Bonny

Normalną rzeczą przy pierwszej partii jest to, że słyszy się „ja gram czerwonym!” (dokładnie jak w Wielbłądach). A tu Zonk – gracze nie mają „swoich” kolorów przez całą grę, tylko w każdej bitwie. Oznacza to, że gdy gracz przede mną położył galeon, mogę go zaatakować korsarzem wybranego koloru (najlepiej tym, którego na ręce mam najwięcej), np. niebieskim. Kolejni gracze mogą używać każdego koloru, z wyjątkiem użytego przeze mnie itd. Nie wyklucza to jednak sytuacji, że w bitwie o inny galeon ktoś inny użyje niebieskich statków, a ja mogę grać np. zielonymi.

Admirał Maynard

Kapitanów można zagrać tylko w bitwach, w których użyliśmy korsarzy odpowiednich kolorów (np. żółtego kapitana tylko w bitwie, w której graliśmy żółtymi statkami), zaś admirała (analogicznie) tylko w bitwie o galeon, który wyłożyliśmy. Oba typy kart zapewniają zwycięstwo (niezależnie od siły na kartach korsarzy), o ile są ostatnimi zagranymi w tej bitwie – gdy przeciwnik użyje innego kapitana (lub admirała), nasz przestaje się liczyć.

W grze istnieje także wariant drużynowy (4 i więcej graczy) – partnerzy siedzą obok siebie, widzą swoje karty, zbierają galeony na jeden stos, w bitwach muszą zagrywać ten sam kolor, ale tury grają niezależnie (tzn. najpierw gra pierwszy przedstawiciel drużyny, a tuż po nim drugi, obaj własnymi kartami). Wnosi on do rozgrywki ciekawy typ interakcji i umożliwia grę nawet w 8 osób.

Rewers

Gra polega na ciekawym pomyśle wyważenia pomiędzy zagrywaniem galeonów a walką o te, które wyłożyli pozostali gracze. Trzeba się zastanowić, czy lepiej teraz wyłożyć słabo punktowany galeon, czy lepiej poczekać, aż będzie się toczyło więcej bitew i zagrać taki za 6 czy 8 punktów, czy może w ogóle gromadzić karty na czarną godzinę. Wiele jest możliwych podejść, co skutkuje wysoką regrywalnością (bo dużo zależy od przeciwnika i tego, jakie decyzje podejmuje). Dodatkowo mechanika wcale nie jest skomplikowana, więc zasady tłumaczy się w kilka minut, a gracze zamiast pamiętaniem zasad zajmują się obmyślaniem strategii.

Stat... ekhm, Korsarze

Skalowanie w tej grze jest mega dziwne. Możemy grać w 2, 3 lub 5 osób w wariancie klasycznym, w 4 osoby w klasycznym lub drużynowym, 6 lub 8 osób tylko drużynowo, a w 7 osób w ogóle nie pogramy. Dodatkowo totalnie inaczej przebiega partia dwuosobowa i partia czteroosobowa, a wariant drużynowy to już zupełnie inne bajka (bardzo szybko przybywa korsarzy w bitwach). Rzeczą absolutnie odróżniającą grę pięcioosobową od reszty jest fakt, że w danej bitwie może uczestniczyć maksimum czterech graczy (bo tyle mamy kolorów), więc czasami nie będziemy nawet w stanie bronić naszego galeonu. Nie wiem, czy jakiś wariant można nazwać złym i niewyważonym (jedynie dwuosobowy wydaje się dość nudny), czy któryś z nich jest najfajniejszy – są zbyt różne, by to ocenić.

Francis Drake

Może nie grałem we wszystkie gry Knizi, ale w tych, które znam, schemat się powtarza – czuć, że temat został doklejony po całym procesie tworzenia mechaniki. Poza grafikami Korsar nie ma nic wspólnego z bitwami morskimi, piractwem, abordażami i innymi fajnymi aspektami marzeń małych chłopców. Zobaczcie – gracz zarządza jakimiś „drużynami” korsarzy, które wysyła do walki, a w każdej walce może używać tylko jednej „drużyny”, bo pozostałych używają inni gracze. Bitwę rozstrzyga obecność kapitana, przy czym zwycięża ten, który dołączył do niej później… Mało tego – samo użycie słowa „korsarz” jest w obecnym kotekście zupełnie bez sensu (po pierwsze jako statek, po drugie korsarz to nie pirat). Jedyne, co jest tu na plus, to to, że kapitanowie i admirał to realne postacie (jak np. Francis Drake), o których „pieśni śpiewa cały morski świat” (ktoś wie, co cytuję? Po-po, po-po, po-po…) ;)

Ogółem Korsar jest ciekawą, małą grą (która jednak rozłożona na stole wcale mała nie jest), z powodzeniem godną polecania wszystkim, dla których klimat jest rzeczą drugorzędną. Prostota zasad nie wyklucza tu aspektu strategicznego, więc „wilk syty i owca cała”.

Podsumowanie:
+ Świetnie wydana
+ Prosta
+ Szybka
= Przedziwnie się skaluje
- Zero klimatu

Moja ocena: Korsar wcale nie jest zły, ale jakoś mi do gustu nie przypadł. Dodatkowo grubymi nićmi szyty temat i śliska kwestia skalowania sprawia, że dostaje ode mnie 4/6.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.